Adventskalenders: ook perfect voor collega’s en zakenrelaties
De adventsperiode is al lang niet meer alleen een traditie voor thuis. Waar de adventskalender vroeger vooral iets voor gezinnen was, duikt hij vandaag overal op. Ja, ook op kantoren en in vergaderruimtes. Nog te vaak wordt gedacht dat zo’n kalender enkel bedoeld is als persoonlijk cadeau. Dat is onterecht, want een adventskalender is juist ideaal om sfeer, waardering en verbondenheid te creëren die past binnen een professionele context. Ook binnen teams doen adventskalenders het verrassend goed. Hieronder benoemen we daarom vijf redenen waarom bedrijven en collega’s er elk jaar meer gebruik van maken.
1. Een eenvoudige manier om waardering te tonen
Een adventskalender is een originele manier om collega’s of zakelijke relaties te laten weten dat zij gewaardeerd worden. Dat kun je natuurlijk met elk mogelijk cadeau doen, maar toch biedt een adventskalender iets anders. Het staat namelijk gelijk aan een reeks kleine verrassingsmomenten die bovendien helpen af te tellen naar het mooiste moment van het jaar. Elke dag een nieuw vakje openen, betekent ook elke dag opnieuw denken aan wie de adventskalender heeft gegeven. Dat maakt veel meer indruk. Het is een sympathiek gebaar dat bewijst dat een geschenk niet groots of duur hoeft te zijn om impact te hebben.
2. Versterkt de teamsfeer op kantoor
Wanneer iedereen samen aftelt naar Kerstmis, ontstaat vanzelf een gevoel van verbondenheid. Een gezamenlijke adventskalender op kantoor nodigt bovendien uit tot gesprekken. Collega’s kijken nieuwsgierig mee, lachen om de verrassingen en genieten samen van het moment. Er ontstaan automatisch huisregeltjes over wie wanneer het volgende vakje mag openen. Dat kleine ritueel werkt vervolgens verbindend, zeker tijdens de vaak drukke kersperiode. Het zorgt voor een positieve werksfeer op een moment dat die extra welkom is.
3. Professioneel, maar toch persoonlijk
Een adventskalender biedt een perfecte balans tussen zakelijkheid en warmte. Natuurlijk is het daarbij wel belangrijk om de adventskalender af te stemmen op de gelukkige ontvanger. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een adventskalender met luxueuze chocolade, thee, verzorgingsproducten of zelfs kleine gadgets die passen bij de bedrijfscultuur. Sommige bedrijven bieden ook gepersonaliseerde adventskalenders aan, waarbij je bijvoorbeeld een bedrijfsfoto of -logo kunt gebruiken. In ieder geval toon je met een adventskalender dat je weet wat iemand leuk vindt. Voor zakenrelaties is het ook een subtiele manier om gedurende een langere periode het contact te onderhouden zonder dat het te formeel wordt.
4. Een duurzame en herbruikbare attentie
Lange tijd stond de adventskalender synoniem voor de wegwerpeconomie. Er komt nu eenmaal wel wat verpakkingsmateriaal bij kijken. Toch hebben producenten wat dit betreft grote stappen gezet. Steeds vaker worden adventskalenders gemaakt op basis van duurzame, gerecyclede materialen. Ook wat de inhoud betreft, gaat het alsmaar beter. Onder meer de adventskalender van Tony’s Chocolonely is een voorbeeld van hoe een adventskalender ook een verantwoorde keuze kan zijn. Verder bestaan er tegenwoordig adventskalenders die hergebruikt kunnen worden. Deze zijn ideaal voor op kantoor en weerleggen zo het wegwerpargument. Denk dan bijvoorbeeld aan houten adventskalenders. Ga bij een houten adventskalender wel na of deze is gemaakt van FSC-gecertificeerd hout. Overigens hebben dergelijke herbruikbare adventskalenders ook een nadeel: je moet elk jaar zelf kleine attenties zoeken om in de adventskalender te stoppen. Dat kost wel wat moeite. Via websites als FoodWorld-XL.nl is dat gelukkig snel gepiept!
5. Ideaal voor marketing en branding
Voor ondernemingen bieden adventskalenders ook een kans om hun merk op een positieve manier te laten zien. Een kalender met het bedrijfslogo of kleine producten uit het eigen assortiment: het zijn ideale keuzes op het gebied van merkherkenning. Tegelijkertijd helpt het potentiële klanten om op een toegankelijke manier kennis te maken met het assortiment. Zo blijft het bedrijf letterlijk in beeld tijdens de hele decembermaand, terwijl het ook nog eens de verkoop kan boosten. Het is met andere woorden een toegankelijke en doeltreffende vorm van marketing die klanten, collega’s, salesmanagers, investeerders en zakenpartners waarderen.